Tuesday, 20 December 2011

Lagu Kelate Kito



Ambo dengar lagu ni raso best sangat....xtahu bakpo...


Thursday, 15 December 2011

VIDEO Hitler Marah Zinger Burger KFC Habis







Hahahaha....see it

KFC Batalkan Promosi SUKA SUKI

Ini adalah mesej kat wall Facebook KFC Malaysia – Kentucky Fried Chicken



Korang tengok la dia punya pengumuman.....tp kalau ikutkan voucher yang dikeluarkan tempoh hari....valid sampai 15 januari 2012....maybe diorang takut rugi kot....hehe...
Bawah ni adalah voucher yang dikeluarkan pada awal promosi hari tu...


Ramai yang komplen dan marah-marah kat wall facebook KFC Malaysia...apa2 pon tabahkan menghadapi dugaan ini...hahaha! okbai!

Wednesday, 14 December 2011

MAKAN FREE di KFC




Syarat-syarat:
  1. Valid utk semua cawangan KFC seluruh Malaysia
  2. Mesti la membeli sebarang produk makanan di KFC yang terpilih
  3. Boleh print color atau b/w
  4. Valid sampai 15hb Januari 2012
  5. Tak sah untuk hari minggu...
  6. Print kupon di atas dan serahkan pada petugas KFC
Selamat Makan2...okbai!

Wordless Wednesday #07



Saturday, 10 December 2011

Borang Pendaftaran Bantuan Tunai RM500

PELAKSANAAN PEMBERIAN BANTUAN TUNAI RM500 BAGI MERINGANKAN 
BEBAN KOS HIDUP RAKYAT  

1. Pada pembentangan Bajet 2012  baru-baru ini, Kerajaan telah 
mengumumkan untuk memberi bantuan tunai, secara one-off, 
sebanyak RM500 kepada isi rumah yang berpendapatan bulanan 
RM3,000 dan ke bawah. Bantuan  ini adalah tanda keprihatinan 
Kerajaan dalam usaha untuk membantu  meringankan kenaikan kos 
sara hidup rakyat. 

2. Isi rumah yang layak memohon merujuk kepada seorang lelaki atau 
wanita yang menjadi ketua kepada ahli yang tinggal serumah atau  
ketua keluarga. Ini merangkumi individu: 

 Berkahwin termasuk anak yang berkahwin dan tinggal bersama 
ibu bapa; 
 Ibu atau bapa tunggal yang mempunyai tanggungan; 
 Individu (bujang, duda, ibu tunggal) bujang yang mempunyai 
tanggungan; dan 
 Warga emas sebatang kara 


3. Ketua isi rumah yang berkerja sendiri juga adalah layak untuk 
memohon. 

4. Kerajaan memutuskan, pendaftaran permohonan Bantuan Tunai 
RM500 akan dibuat mulai hari Sabtu, 10 Disember 2011 untuk 
tempoh satu bulan.  Borang-borang pendaftaran boleh didapati 
secara percuma mulai tarikh tersebut, di Jabatan Pembangunan 
Persekutuan, Pejabat Cawangan dan Pusat Khidmat Lembaga Hasil 
Dalam Negeri Malaysia (LHDNM), serta agensi-agensi Kerajaan.  

5. Borang yang lengkap di isi berserta salinan Kad Pengenalan 
hendaklah diserah untuk proses pendaftaran di Jabatan 
Pembangunan Persekutuan/Negeri, sekolah-sekolah terpilih serta 
pejabat-pejabat cawangan LHDNM. 

6. Pembayaran Bantuan RM500 akan  dibuat kepada ketua isi rumah 
yang layak mulai pertengahan Januari 2012.  

7. Bantuan ini dijangka dapat memberi manfaat kepada seramai 5.2 juta 
isi rumah atau 79.5 peratus daripada keseluruhan isi rumah di negara 
ini. Pemberian ini melibatkan anggaran peruntukan sebanyak RM2.6 
bilion.


8. Borang Pendaftaran boleh didapati di laman web http://www.treasury.gov.my/pdf/br1m/Borang_BR1M.pdf


Wednesday, 30 November 2011

Wordless Wednesday #06

Semangat Harimau Malaya Menentang Indonesia


Tuesday, 29 November 2011

Amalan Bersunat



Bersunat atau khatan atau khitanan pada masa sekarang kurang dijalankan dengan mengadakan kenduri kendara secara besar-besaran seperti pada zaman dahulu. Walaubagaimanapun masih ada juga yang mengerjakannya dengan berkenduri kendara yang tidak kurang hebatnya. Apabila umur anak si ibu bapa Melayu telah masuk lebih kurang sepuluh atau dua belas tahun maka ibu bapa anak tersebut akan menetapkan hari untuk mereka mengadakan kenduri kendara menyunat anaknya itu. Lalu diberitahu atau dijemput dengan mulut atau dengan surat beberapa saudara-mara, sahabat-handai dan jiran-jiran sekampung. Sekiranya ingin mengadakan kenduri yang lebih besar maka dipanggillah ahli-ahli jemputan dengan lebih ramai lagi.



Bila sampai harinya, pada sebelah petang atau malamnya mulalah anak lelaki yang hendak disunat itu dimandikan, diandam dan dipakaikan dengan pakaian yang cantik seperti pakaian pengantin. Kemudian, anak lelaki yang ingin disunat itu dibawa duduk di atas kerusi dan ada juga yang membuat pelamin khas untuk budak itu duduk. Bahkan, ada juga yang suka mengarak budak itu seperti mengarak pengantin sebelum dia didudukkan di atas pelamin. Sesetengahnya pula jika budak yang hendak disunat itu telah khatam membaca Al-Quran maka disertakan pula adat menyunat itu dengan adat berkhatam Al-Quran, iaitu budak itu duduk bersila di atas tikar di belakang pelamin itu berhadapan dengan tetamu kehormat yang hadir dan membaca surah-surah penghabisan di dalam Al-Quran itu dengan suara yang kuat dan berlagu (jika dia telah dilatih mengaji dengan berlagu). Setelah selesai mengaji budak itu dipelawa duduk di atas pelamin dan bunga-bunga telur yang telah diperbuat khas dibahagikan kepada tetamu kehormat yang hadir seorang satu tangkai. Bagi guru yang mengajar budak itu, lazimnya si ibu bapa kepada anak yang ingin disunat itu akan menghadiahkan lengkap satu persalin pakaian. Pada akhir majlis itu budak itu disuruh mencium tangan dan bersalaman dengan tetamu-tetamu kehormat tersebut. Kemudiannya, jamuan pun diedarkan kepada sekalian yang hadir. Sesudah itu, majlis petang atau malam itu pun tamat. Pada pagi keesokan harinya, sebelum tok mudim (gelaran tukang sunat) tiba, beberapa benda untuk kegunaan tok mudim menyunat perlu disediakan seperti di bawah ini :-

•  kain putih, panjang lima hasta.
•  seekor ayam jantan.
•  sebiji buyong air.
•  sebatang pokok pisang.
•  sirih pinang selengkapnya di dalam piring atau tepak.
•  duit sebanyak RM3 atau lebih, bergantung seberapa banyak ibu bapa budak itu hendak sedekah kapada tok mudim itu.

Pada pagi itu, budak yang ingin disunat akan disuruh mandi sepuas-puasnya dan setelah itu air di dalam buyong yang telah dijampi oleh tok mudim akan dicedok dan disiram ke atas budak itu sambil budak itu berdiri di atas tangga. Kemudian budak itu disuruh duduk berkangkang di atas batang pisang, dan tok mudim itu pun dengan pantas menyunatkannya. Sehabis sahaja dicantasnya maka dengan cepat tok mudim itu mengambil ayam jantan dan diacukannya kepala ayam jantan itu kepada kemaluan budak itu. Jika tengkok ayam itu kelihatan kembang ketika diacu-acukan, menandakan kononnya budak itu garang dan akan berbini banyak.

Kain putih, ayam jantan, tepak dengan isinya, buyong dan duit sedekah itu semuanya terpulang kepada tok mudim itu untuk mengambilnya. Tok Mudim itu akan datang melihat keadaan budak yang disunatnya itu selama tiga hari berturut-turut, setelah itu selesailah kerjanya.

Namun begitu, kebanyakan masyarakat Melayu sekarang lebih gemar menghantar anak lelaki mereka bersunat di hospital atau di klinik yang diyakini jauh lebih mudah, cepat sembuh dan selamat oleh doktor yang berkemahiran.


[LAWAK] Lelaki Vs Wanita Ketika Ambil duit kat ATM


Lelaki:
1. Pandu ke bank, parking dan berjalan ke mesin ATM
2. Masukkan card
3. Tekan number PIN dan jumlah yang dikehendaki
4. Ambil duit, card dan receipt

Wanita:
1. Pandu ke bank
2. Matikan enjin kereta
3. Perhatikan makeup di muka melalui cermin pemandu
4. Semburkan minyak wangi
5. Sikat rambut dan berjalan ke mesin ATM
6. Mencari Kad ATM di dalam beg tangan
7. Masukkan kad ATM
8. Mencari nombor PIN ATm dekat celah penyepit rambut dalam beg tangan
9. Tekan nombor PIN
10. Membaca arahan ATM selama hampir 2 minit
11. Tekan "Batal"
12. Tekan sekali lagi nombor PIN
13. Tekan "Batal" sekali lagi
14. Telefon suami atau pakwe untuk bertanya nombor PIN yang betul
15. Tekan nombor PIN yang betul dan periksa baki duit yang tinggal
16. Masukkan jumlah yang dikehendaki
17. Tekan "Salah"
18. Masukkan jumlah yang agak besar
19. Tekan "Salah" sekali lagi
20. Masukkan jumlah yang lagi besar
21. Keluarkan dan amik duit dari mesin ATM
22. Masuk ke dalam kereta
23. Periksa makeup di muka sekali lagi
24. Mencari kunci kereta dalam beg tangan
25. Hidupkan enjin kereta
26. Jalankan kereta.
27. Berhenti tiba-tiba
28. Pergi balik ke mesin ATM
29. Ambil Kad yang tertinggal dan resit.
30. Masuk kembali ke kereta
31. Letakkan kad ATM di atas Dashboard
32. Buang resit atas jalan
33. Tengok dekat cermin pemandu
34. Perika makeup sekali lagi
35. Membetul-betulkan rambut
36. Masukkan gear kereta untuk reverse (undur)
37. Brake mengejut lagi
38. Masukkan gear kereta ke depan sebab tersilap tadi
39. Memandu lebih kurang 3 km
40. Baru teringat nak lepaskan hand brake.. 


Wednesday, 23 November 2011

Tuesday, 22 November 2011

MIMPI Kembar 3

Salam semua...hampir seminggu kawe x masuk entry dalam blog pastisyok ni....bukan apa, bz sesangat..
Entry kawe nok cerito ni berkaitan ngan mimpi kawe pagi tadi setelah buat susu ko baby2...hehe.. Mimpi ni tak pernah terfikir pon sebelom ni...ni adalah babak2 mimpi aku...


Doktor : Tahniah...kamu dapat triplet!
Aku      : Apa????  (terus rebah pengsan)..
Wife    : Tergamam.....
Doktor  : Kamu dapat 2 girls, 1 boy...kamu boleh pilih yang mana satu yang nak deliver dulu ( siap tanya tu, baru je scan)
Wife    : Saya nak deliver yang tengah...boy dulu...
Aku      : Terbangun dari tidur sebab kena kejut kat wife suruh mandi pegi kejer....HAHAHAHAHA!


Tapi kalau betol2 dapat triplet best jugak....hehe, mengarut kan?? baby2 twin ni pon kecik lagi....dah mimpi nak triplet plak!!!!


ok bai!





Wednesday, 16 November 2011

Tuesday, 15 November 2011

Jual Tubuh Dalam Hutan

KOTA TINGGI - Seorang lelaki warga emas dikenali sebagai ‘Pak Uban’ menjadikan sebuah pondok dalam kawasan hutan di Batu 16, Jalan Mawai, dekat sini, sebagai tempat pelacuran.

Namun, tindakan lelaki berusia 65 tahun itu terbongkar apabila dia ditahan polis dalam satu serbuan jam 6.30 petang, kelmarin.

Turut ditahan adalah tiga wanita warga asing berusia 29 hingga 36 tahun.

Dalam serbuan itu, polis merampas wang tunai RM2,421; empat cakera padat digital (DVD) lucah; lima telefon; lima bungkus kondom dan ubat pencegah kehamilan.

Timbalan Ketua Polis Kota Tinggi, Deputi Superintendan Muhammad Shamsuddin berkata, pihaknya melakukan intipan sejak dua minggu lalu selepas menerima maklumat berhubung kewujudan sindiket pelacuran itu yang beroperasi kira-kira satu kilometer ke dalam hutan dari Jalan Utama Mawai.

Menurutnya, lelaki terbabit menyediakan sebuah pondok kecil untuk perkhidmatan seks, di samping sebuah lagi pondok untuk pelanggannya berehat.

“Lelaki terbabit mengaku mengendalikan tiga wanita warga asing itu ketika ditahan, selain mengenakan bayaran RM50 untuk setiap perkhidmatan ditawarkan kepada orang ramai termasuk penduduk setempat,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Tinggi, semalam.

Muhammad berkata, pihaknya juga mendapati semua wanita terbabit mempunyai dokumen perjalanan sah dan lengkap untuk tujuan sosial.

“Ketiga-tiga wanita ini direman selama 14 hari sehingga 25 November depan dan disiasat mengikut Peraturan 39(b) Peraturan-peraturan Imigresen 1963.

“Manakala lelaki terbabit direman selama tujuh hari sehingga 20 November depan dan disiasat mengikut Seksyen 372A Kanun Keseksaan,” katanya.

Serbuan ke sarang maksiat itu diketuai Ketua Balai Polis Mawai, Sarjan Ibrahim Mamat bersama enam anggotanya.


Thursday, 10 November 2011

Aku Tension!!

Salam kesedihan untuk aku sendiri....


Lately aku rasa sgt la tension...sedih....terkilan...xtau mana nak luahkan, so sini je la aku luah...wekkk...dah luah dah pon...hehe....banyak sangat problem x setel...aku pon xtau apa nak buat dah....Ya Allah....kuatkan lah hati hambaMU ini Ya ALLAH...sesungguhnya engkau tempat aku mengadu dan berserah diri...sesungguhnya KAU maha Mengetahui apa yang aku mahukan .....

Wednesday, 9 November 2011

Tuesday, 8 November 2011

Tanah runtuh di COLOMBIA

MANIZALES, Colombia: Angka korban tanah runtuh di barat Colombia, di sini, hari ini meningkat kepada 35. 

Sementara itu, anggota penyelamat masih bergelut mencari mangsa yang masih hilang di pergunungan yang dilanda hujan lebat itu.

Sabtu lalu, tanah runtuh berlaku di bandar Manizales kira-kira 287 kilometer barat Bogota, menghanyutkan kawasan kejiranan Cervantes dan memusnahkan 14 kediaman.
Pengarah Palang Merah di bandar itu, Juan Manuel Osorio, berkata angka korban meningkat dari 29 hingga 35 dan kemungkinan akan bertambah dari semasa ke semasa. 




Selesai sudah tanggunjawab AKIKAH

Salam semua pembaca blog pastisyok! 


Amacam raya qurban tahun ni? ada best tak? tentu korang ada agenda masing2 kan tahun ni...


Macam kawe ni, raya pertama lepas 6/11/2011 ...selesai satu tanggungjawab buat akikah untuk anak2 kembar kawe...semoga ibadah akikah tu diterima oleh Allah swt.. tp sayang sedikit gambar2 menyembelih, melapah daging2 xdan nak ambik ler...maklum la duk kalut ngan lembu yang susah nak direbahkan...hehe...maybe ramai sangat duk tengok dia kot...apa2 pon best la...tahun ni kawe korban umah mertua di bachok....terima kasih kepada yang sudi datang menjamu selera tu... 


Thursday, 3 November 2011

Panduan Mengenai AQIQAH & QURBAN

Salam semua blogger/pembaca pastisyok!


Sempena bulan haji/qurban ni, ramai orang yang akan melakukan ibadah qurban dan akikah jugak...
Tahun ni kawe ada buat akikah untuk anak2 kembar kawe...so di sini kawe ada copy paste info dari internet mengenai panduan ibadah AQIQAH ni... selamat membaca..



Pengertian Aqiqah:
Erti aqiqah dari segi bahasa Arab ialah rambut yang tumbuh di atas kepala bayi yang dibawa bersama kelahirannya.
Manakala pengertian atau taa'rif dari segi istilah atau hukum syarak ialah " Penyembelihan haiwan yang tertentu untuk manfaat anak, disamping bercukur rambut dan memberi nama anak tersebut".
Hukum Aqiqah: Mengikut pendapat Imam Syafie ibadat aqiqah ini adalah Sunat Muakkad.
Setiap ibadat terutamanya ibadat khas seperti ini perlulah dirujuk kepada al.Quran atau al.Hadis sebagai dalil Naqlinya yang membuktikan bahawa Allah memerintahkan umat manusia mengerjakan ibadat tersebut dan bukan ciptaan manusia. Di bawah ini diperturunkan maksud dalil-dalil tersebut.

(1) Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud;

"Berserta anak itu ada aqiqah, maka alirkanlah darah untuknya, dan singkirkanlah sesuatu yang membahayakan daripadanya."
(Riwayat Tirmizi)

(2) Sabda Rasulullah.s.a.w. yang bermaksud;
"Seorang anak terikat dengan aqiqahnya yang disembelih pada hari ke tujuh, dan dicukur serta diberi nama."
(Riwayat Ahmad dan Tirmizi)

Imam Malik menyatakan bahawa, hukum aqiqah ini adalah perintah yang tidak dapat dipertikaikan lagi. Imam Ibnu Qayyim pula menthabitkan aqiqah dengan nilai korban seekor kambing yang dikurniakan oleh Allah swt sebagai ganti diri untuk Nabi Ismail a.s.. Maka dengan itu, difahamkan bahawa penyembelihan aqiqah untuk anak yang dilahirkan berguna untuk melindungi bayi daripada gangguan syaitan.
JENIS HAIWAN YANG SAH DIJADIKAN QURBAN DAN AQIQAH.
Haiwan yang digunakan untuk perlaksanaan ibadat aqiqah perlu memenuhi syarat-syarat yang serupa dengan haiwan-haiwan untuk ibadat qurban.



Jenis haiwan dan syarat-syaratnya;
(1). Kambing dan biri-biri -(berusia melebihi dua tahun atau telah bersalin gigi)
(2) Kibas - ( berusia satu tahun atau telah bersalin gigi )

(3). Lembu dan Kerbau-( berusia melebihi 2 tahun dan masuk tahun yang ke 3 )

(4). Unta - ( berusia melebihi 5 tahun dan masuk tahun yang ke 6 )

Haiwan-haiwan ini hendaklah terdiri daripada haiwan ternak(Bahimatul An'aam)-yang mempunyai empat kaki-
dalam keadaan tidak cacat, tidak buta, tidak bunting dan tidak terlalu kurus. 
Menurut Imam Malik, Asy-Syafi'e, Ahmad dan jumhur ulama' , bahawa aqiqah adalah sah dengan penyembelihan haiwan empat kaki (Bahimatul An-`aam) seperti unta, lembu, kerbau, kambing dan biri-biri dan kibas (sama seperti ibadat qurban). Pelaksanaan penyembelihan haiwan tersebut di dalam ibadat aqiqah juga mempunyai syarat-syarat tertentu seperti yang disebutkan di atas tadi.

Manakala haiwan seperti rusa, kijang dan kancil tidak termasuk dalam perkiraan sebagai Bahimatul An'aam ( bukan jenis ternakan ). Maka tiga jenis haiwan tersebut tidak sah dijadikan sebagai haiwan aqiqah dan juga qurban..

Paling utama(Afdhal) aqiqah bagi seorang anak lelaki ialah 2 ekor kambing dan untuk anak perempuan seekor kambing, Ini adalah berdasarkan al.Hadis yang diriwayatkan Aisyah yang bermaksud seperti berikut:
"Rasullulah s.a.w. memerintahkan kepada kami supaya menyembelih aqiqah untuk anak lelaki dengan dua ekor kambing dan untuk perempuan seekor."
Kanak-kanak lelaki ataupun kanak-kanak perempuan sunat diaqiqahkan. Di bawah ini adalah dalil naqli yang berkenaan.
(1) Sabda Rasulullah..s.a.w. yang bemaksud;
" Anak lelaki diaqiqahkan dengan dua ekor kambing dan anak perempuan diaqiqahkan dengan seekor kambing." ( Riwayat Ahmad dan Tirmizi).

(2) Rasulullah bersabda; " Rasulullah s.a.w telah memerintahkan kepada kami untuk mengaqiqahkan anak lelaki dengan dua ekor kambing dan anak perempuan dengan satu ekor kambing." (Riwayat Ibnu Abi Syaiban).
Pembahagian daging aqiqah adalah seperti berikut:
(1) 1/3 bahagian hendaklah diberikan kepada fakir dan miskin.
(2) 1/3 bahagian hendaklah diberikan kepada kaum kerabat, sahabat handai dan lain-lain.
(3) 1/3 bahagian adalah untuk diri sendiri.
Ini bermakna seekor kambing yang dijadikan aqiqah itu dibahagikan kepada tiga bahagian seperti di atas. Daging aqiqah sunat dimasak dahulu dengan masakan yang agak manis rasanya sebelum disedekahkan. ( Bagi mereka yang kurang berkemampuan dibolehkan aqiqah dengan seekor kambing atau satu bahagian daripada tujuh bahagian untuk anak lelaki tetapi afdalnya dua ekor )
(Tulang-tulang haiwan aqiqah jangan dipatah-patahkan melainkan dipotong atau diceraikan pada sendi-sendinya sahaja apabila disedekahkan).
PERINGATAN:
Haiwan yang hendak dijadikan aqiqah atau qurban hendaklah diteliti semasa membelinya supaya haiwan tersebut menepati syarat-syaratnya termasuk cara pemeliharaannya secara berakhlak. Ketika membuat pembelian hendaklah mematuhi syarat jualbeli supaya pembelian yang dilakukan itu sah termasuk mereka yang membeli sebahagian daripada tujuh bahagian atau lebih, Penganjur qurban atau aqiqah hendaklah menyediakan borang khas untuk memudahkan para peserta aqiqah atau qurban, di mana di dalam borang tersebut dimasukkan lafaz akad jualbeli, niat aqiqah atau qurban atau wakil atau seumpamanya supaya ibadat yang dilakukan itu mengikut syariat Islam dalam semua langkah sejak dari awal sehingga ke akhirnya.
Dirumuskan: 
Pada hari ketujuh setelah dilahirkan anak tersebut sunat dicukur rambutnya, diberi nama, Tahniq ( belah mulut) dan aqiqah ( jika mampu ).

IBADAT QURBAN:
Pengertian ibadat Qurban;
Qurban ialah penyembelihan haiwan yang tertentu pada tanggal 10, 11, 12 dan 13 Zulhijjah bertujuan mendekatkan diri kepada Allah.
Tarikh mula-mula disyariatkannya ialah pada tahun ke 2 hijrah dan pada tahun tersebut juga diperintahkan mendirikan solat Aidil Adha dan mengeluarkan zakat.
Dalil naqli ( ayat al.Quran dan al.Hadis ) mengenai ibadat Qurban;
(1) Dari surah Al.Kauthar ayat ( 2 ) yang bermaksud;
" Sebab itu sembahyanglah engkau kerana Tuhanmu dan sembelihlah (qurbanmu)".
Sembahyanglah dimaksudkan solat sunat Aidil Adha - Sembelihlah bermaksud sembelihan qurban.
(2) Dari Abu Zubair dari Jabir bin Abdullah.r.a katanya: " Kami pernah menyembelih qurban bersama Rasulullah.s.a.w. pada tahun Perjanjian Hudaibiyah, untuk qurban seekor unta atau qurban seekor sapi, kami bersekutu tujuh orang".
(3) Dari Ali .r.a. katanya; Aku disuruh Rasulullah.s.a.w. mengurus penyembelihan haiwan qurban, menyedekahkan daging dan kulitnya, dan mengurus segala sesuatu yang berhubung dengan kesempurnaan qurban . Tetapi dilarang beliau mengambilkan upah untuk tukang sembelih dari haiwan qurban itu. Kata Ali, untuk upahnya kami ambilkan dari wang kami sendiri.
Perbezaan di antara ibadat aqiqah dan ibadat qurban:

Hukum ibadat aqiqah dan qurban adalah sunat muakkad, iaitu ibadat yang sangat dituntut untuk dilaksanakan dan besar pahalanya. Namun ia akan menjadi wajib sekiranya dinazarkan.
Perhatikan Perbezaannya:
Ibadat Qurban sangat dituntut kepada orang yang menunaikan haji dan juga orang yang tidak menunaikan haji. Manakala ibadat Aqiqah pula adalah sangat dituntut kepada orang yang wajib memberi nafkah daripada hartanya kepada seseorang kanak-kanak. Tuntutan ini adalah bermula sebaik sahaja kanak-kanak itu selamat dilahirkan sehinggalah ia mencapai umur baligh. Apabila kanak-kanak tersebut telah mencapai umur baligh sedang ia tidak pernah dilaksanakan Aqiqah untuknya maka tuntutan sunat itu adalah ke atas dirinya sendiri.

Memang terdapat sedikit perbezaan antara dua jenis ibadah ini. Perbezaan yang begitu ketara antara dua ibadah ini ialah dari segi masa pelaksanaannya. Ibadah Qurban hanya boleh atau sah dilakukan pada hari Raya Haji iaitu pada tanggal 10 Zulhijjah dan pada hari-hari Tasyrik iaitu tanggal 11, 12 dan 13 Zulhijjah tiap-tiap tahun. Manakala ibadah Aqiqah pula sah dilakukan pada bila-bila masa sepanjang tahun. Ibadah Qurban dihubungkaitkan dengan ibadah haji manakala ibadah Aqiqah pula dihubungkaitkan dengan kelahiran anak.
Haiwan yang boleh disembelih untuk ibadat qurban dan syarat-syarat haiwan tersebut, juga cara pengagihan dagingnya. Sila rujuk keterangan di atas kerana amalannya sama sahaja seperti ibadat aqiqah .
Sekiranya terdapat kelemahan dan kekurangan di dalam penjelasan di atas. Kelemahan itu adalah kelemahan saya sendiri dan saya memohon maaf.
Sekian. Wallahu aklam . Wassalam.








Tuesday, 1 November 2011

Antara tanda-tanda Kiamat : Mecca Royal Clock Hotel Tower



MAKKAH AL-Mukarramah merupakan tempat lahir junjungan Nabi Muhmmad SAW, sekali gus di mana terletaknya Kaabah atau Baitullah kiblat pertama umat Islam sejagat. Kaabah pada awalnya dibina oleh Nabi Adam, kemudian disempurnakan bangunannya oleh Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail AS. Kaabah dikelilingi oleh Masjidil Haram yang lokasinya berada di tengah-tengahnya.

Masa terus berganti dan kini kota Makkah telah berubah wajah dengan begitu ketara dan pesat membangun. Islam menuntut kemajuan dan tamadun, tetapi bukanlah bererti menjejaskan warisan dan peninggalan sejarah, apa lagi warisan yang ditinggalkan oleh Nabi Muhammada SAW.

Kita teringat akan sabda Nabi Muhammad yang bermaksud: “Belum akan datang kiamat sehingga manusia berlumba-lumba dengan bangunan-bangunan yang megah.” (Riwayat Bukhari).

Menurut beberapa sumber, bangunan yang dibangunkan di halaman Masjidil Haram dikenali dengan sebutan “Mecca Royal Clock Hotel Tower” yang ketinggiannya lebih dari 601 meter. Ketinggiannya hanya selisih 200 meter dari bangunan tertinggi dunia ketika ini, iaitu Al-Burj Khalifa Dubai. Ianya merupakan bangunan tertinggi di dunia iaitu 828 meter yang telah dirasmikan pada Januari 2010 lalu. Bangunan ini memecahkan rekod bangunan tertinggi sebelumnya iaitu CN Tower dengan ketinggian 553 meter.

Jika halaman sudah rata dan dibangunkan bangunan-bangunan pencakar langit, ertinya lembah suci yang terkawal sejak zaman Nabi Ibrahim AS itu tidak ada lagi dan telah berubah menjadi taman kota dengan gedung-gedung pencakar langit.

Siapakah penghuni apartmen mewah itu nanti? Apakah dijadikan lahan bisnes atau kepentingan politik dunia? Pada hal itu tanah haram, menakutkan. Adakah manusia mulai berani merusak tanah haram? Ataukah pemimpin-pemimpin negara Islam juga ikut serta dalam maraknya perlumbaan pembangunan gedung-gedung pencakar langit dengan negara-negara kaya lainnya di dunia?

Berlumba-lumba membangun gedung pencakar langit, itulah salah satu tanda-tanda kiamat yang diperingatkan oleh Rasulullah SAW dalam hadis tersebut di atas. Baginda mengingatkan kepada para sahabat bahawa nanti sebelum kiamat berlaku, manusia akan berlumba-lumba membangun bangunan bertingkat-tingkat. Mungkin masa itu para sahabat kebingungan kerana pada waktu itu Arab Saudi merupakan gurun tandus dan memang belum ada kota gemerlapan seperti sekarang ini.

Sekarang ini bangunan-bangunan mewah itu telah mendesak pekarangan Masjidil Haram, dan bukit-bukit sekitar lembah terjejas di mana Nabi Ibrahim AS dan anaknya mendirikan tonggak-tonggak Baitullah dan digantikan dengan bangunan-bangunan komersial serakah.

Bangunan-bangunan mewah itu seolah-olah ingin menjejaskan pula Masjidil Haram dan sekitarnya. Siapa yang memungkiri keindahan dan kemegahan bangunannya, kita sendiri berasa kagum, seperti apa yang digambarkan oleh Rasulullah berabad-abad lalu, di mana penggembala unta itu sekarang ini sudah pintar dan mereka berlumba-lumba membangun bangunan-bangunan megah pencakar langit.

Tidakkah mereka mendengar firman ALLAH bahawa tanah haram adalah untuk semua manusia di bumi, bukan untuk bisnes. Firman-Nya yang bermaksud: “Sesungguhnya orang-orang yang kafir dan menghalangi manusia di jalan ALLAH dan Masjidil Haram yang telah Kami jadikan untuk semua manusia, baik yang bermukim di situ mahupun di padang pasir dan siapa yang bermaksud di dalamnya melakukan kejahatan secara zalim, nescaya akan Kami rasakan kepadanya sebahagian seksa yang pedih.” (Al-Hajj : 25).



Aku Punya Ego

Salam semua warga blogger.........


Entry kali ni agak emosional skit yer...huhu..
(Bukan cerita sebenar)


Tatkala menikmati gelora dan bahtera rumahtangga....aku sering mengeluh, hampir putus asa..hampir putus nyawa dan khudrat...pedih, sayu..pilu...dan mcm2 lagi...namun gelora yang melanda bahtera rumahtangga itu akan berlalu dan mungkin akan kembali...adakah aku mampu harungi nya lagi? atau akan tenggelam dalam bahtera itu? Namun aku punya 2 pilihan sahaja...tempuhi atau berserah pada gelora itu...aku punya masalah, namun setiap gelora yang datang akan berhubungkait dengan masalah yang aku alami...aduusss...pedih dan perit yang aku rasakan...sampai kapan harus aku lalui saat ini? Ya ALLAH ....kuatkanlah hati ku ini Ya ALLAH....sesungguhnya hambaMU ini mampu bertahan sahaja....aku tidak sanggup lagi Ya ALLAH...amankanlah rumahtangga kami ini Ya ALLAH....kuatkan iman di dadaku ....




Monday, 31 October 2011

Kawe Stress


Salam semua pembaca blog pastisyok! 

Hari ni kawe rasa sangat la stress....Tuhan sahaja yang tahu, kawe sendiri pon xtahu knapa...huhu, kalau nak fikir masalah memang xkan habis...sebab semua masalah bukan nya dari kawe sendiri...kita sebagai umat manusia di muka bumi ni xkan tahu sampai bila kita dapat hirup udara..menikmati suasana alam yang di ciptakan NYA...Subhanallah...amat agung ciptaan NYA...harap Allah kuatkan hati kawe dan teguhkan hati kawe hanya pada NYA..kawe hanya mampu berdoa dan terus berdoa agar dikuatkan iman untuk menempuhi segala cabaran dan dugaan, harap permudahkan segala urusan di dunia dan juga di akhirat, selagi nyawa dikandung badan, moga Allah bukakanlah pintu rezeki kawe dan seluruh keluarga kawe serta sahabat2 kawe...sesungguhnya kita hanya mampu berserah pada yang SATU...setiap dugaan ada sebab dan musababnya...Allah ciptakan sesuatu mesti mengikut kemampuan umatNYA...

رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
amin



Sunday, 30 October 2011

Busy...blog tetap blog....

Salam semua......


Terima kasih kepada pembaca2 entry blog kawe ni....pejam celik pejam celik...dah nak abis bulan 10 ni ek....skit lagi nak masuk 2012 plak....begitu pantas masa berlalu...boleh dikatakan tahun 2011 ni agak busy la bagi kawe, tp dalam tahun ni la kawe mula berjinak jinak dengan blog ni..heheh...walaupon bz tahap gaban, kawe tetap akan bukak blog2 kawe dan baca entry2 blogger lain...hari ni agak bz jugak, sebab ada lawatan dari Thailand ke Office kawe....huhu, kena la prepare sedikit sebanyak....macam biasa la, kawe ni penyibuk skit..oppss..yeke? kawe raso kawe keno buat sibuk sebab meme tugas kawe pom...anyway itu satu tugas yang perlu di lakukan...apa2 event pon, kawe la jong kalut sebab opis kawe ni kawe sore jah pekerja....(hehe....sindir ni,,bukan betol) ....hahaha! ok la...kawe nok sambung buat kijo....ok bai! 
Bangunan Office sukimi di Kota Bharu













Saturday, 29 October 2011

BEN ASHAARI

Salam semua warga blogger.....


Mesti korang pelik ngan tajuk entry kali ni kan? tiba-tiba je ada nama BEN ASHAARI ni....kalau bagi yang dah lama berkecimpung dalam bidang blogging ni...mesti dah tahu saper mamat hensem ni...dah la ensem tough plak tu...hehe, kalau korang nak tahu sape dia...follow la blog dia sini http://www.benashaari.com/, last week aku cukup bangga la la sebab blog aku dah di jelajahi oleh saudara hensem kita ni...tp bukan blog ni la, tp blog aku yang satu lagi iaitu...jeng..jeng... ni ha blog nyer --> BLOG KEMBAR MALAYSIA siap follow blog aku lagi....kau ada? xda kan...hehe..
ni ha...buktinya...


Untuk tatapan korang...ni dia orang punya citer entry kali ni....tada.....kan macho tu




k bai...




Thursday, 27 October 2011

Remaja dan kebebasan






KEBEBASAN adalah suatu konsep yang diimpikan oleh setiap manusia. Kebebasan adalah cara hidup yang sedang dicari oleh remaja. Kebebasan berfikir, kebebasan bersuara, kebebasan bertingkah laku selalunya menjadi idaman setiap remaja.
Namun, kebebasan harus difahami dengan betul dan digunakan dengan bijaksana. Jika tidak, kebebasan akan memakan diri sendiri.
Memang fitrah kejadian manusia sukakan kebebasan. Jika boleh, bebas seperti burung yang terbang ke sana ke mari tanpa halangan. Jiwa bebas sentiasa menjadi naluri manusia dan remaja.
Dalam Islam kebebasan dipandu oleh pedoman. Pedoman daripada al-Quran menggariskan kebebasan berasaskan syariat. Syariat mengaturkan makna kebebasan iaitu boleh dan tidak boleh.
Apabila remaja mengetahui sempadan kebebasan, maka kehidupan menjadi teratur dan tertib, tetapi kebebasan yang tidak ada batasan boleh menyebabkan tingkah laku remaja melampaui batas.
Kebebasan menuntut ilmu bagi remaja adalah terbuka luas. Bagi remaja Islam, sebelum mempelajari ilmu-ilmu dari tamadun lain, ia harus terlebih dahulu memahami ilmu-ilmu Islam terutama dalam bidang akidah, ibadah, syariah dan akhlak.
Menguasai ilmu-ilmu asas ini adalah penting bagi remaja kerana ilmu-ilmu Barat dan Timur dapat difahami dengan pedoman agama. Bayangkan kalau para remaja arif tentang ilmu Barat dan kerdil memahami ilmu-ilmu Islam, ia menyebabkan jalan berfikir yang tidak seimbang.
Tidak salah para remaja mempelajari ilmu Barat dan Timur dalam segala bidang, tetapi kefahaman ilmu-ilmu Islam boleh menjadi pedoman yang terbaik bagi remaja supaya tidak mudah terpengaruh dengan ilmu-ilmu yang merosakkan.
Begitu juga dalam pergaulan. Para remaja Islam tidak boleh bergaul secara lepas bebas. Kadangkala berlaku pergaulan yang melanggar batasan syarak.
Ia menyebabkan para remaja terjebak dengan perlakuan zina, menyalahgunakan dadah dan hidup berpoya-poya. Pergaulan sesama remaja perlu ada batasnya. Dengan adanya batasan dapat mencegah remaja melakukan kemungkaran. Itulah maksud syariat dalam pergaulan.
Oleh kerana remaja mempunyai nafsu, kadang-kadang nafsu tidak boleh dikawal. Ia menyebabkan remaja terdedah dengan dosa. Tetapi dengan kawalan dan pedoman, para remaja dapat hidup dengan terkawal dan tertib. Ia amat perlu bagi remaja supaya potensi dirinya tidak dirosakkan oleh keadaan dan suasana.
Kebebasan memberi makna yang sangat berharga bagi remaja tetapi kebebasan yang disalahgunakan boleh membawa kerosakan terhadap potensi remaja.
Remaja bakal menjadi ibu dan bapa yang memiliki amanah sebagai sumber contoh untuk membentuk anak-anak. sekiranya zaman remaja lagi kawalan diri tidak berlaku, amalan mungkar menjadi kelaziman pada remaja, tidak mungkin bila berumah tangga nanti tabiat itu tidak diwarisi.
Remaja juga bakal menjadi ahli ilmu dan pemikir. Ilmu yang diperolehi dan fikiran yang berkembang mestilah mempunyai etika dan nilai. Ilmu yang beretika dan pemikiran yang berasaskan nilai bakat membentuk manusia yang dewasa dan matang.
Remaja juga bakal menjadi pemimpin. Pemimpin yang baik adalah yang tangkas dan cergas dan yang paling penting pemimpin contoh yang menjadi contoh sumber ikutan.
Watak seperti ini hanya berlaku sekiranya para remaja dapat membangunkan potensi diri dengan memahami batas boleh dan tidak boleh dan batas dosa dan pahala.
Oleh itu, amat penting bagi remaja memiliki watak yang stabil supaya para remaja memiliki kekuatan untuk mengharungi hidup.
Hidup remaja di zaman globalisasi amat terdedah dengan pelbagai pengaruh. Pengaruh siber umpamanya menjadi suatu kegemaran yang amat diminati remaja.




Tuesday, 25 October 2011

Pelancong Melacur Di Malaysia





KUALA LUMPUR: Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat perlu membuat tinjauan dan kajian bagi menangani masalah pelacuran yang berlaku hasil kedatangan pelancong asing ke Malaysia, khususnya dari China.
Timbalan Menteri Pelancongan, Datuk Dr James Dawos Mamit, berkata pihaknya menyedari masalah sosial dihadapi negara berikutan terdapat pelancong asing yang menyalah guna kedatangan mereka ke sini untuk menjadi pelacur.

“Disebabkan isu pelacuran ini bukan tanggungjawab kementerian ini, maka kementerian bertanggungjawab seperti Kementerian (Pembangunan) Wanita (Keluarga dan Masyarakat) perlu membuat tinjauan dan kajian mengenai perkara ini, sama ada ia berlaku dengan meluas atau kerap hingga boleh mengganggu keamanan negara,” katanya menjawab soalan tambahan Datuk Ibrahim Ali (Bebas-Pasir Mas) di Dewan Rakyat, semalam.

Ibrahim ingin mendapat penjelasan mengenai kemasukan pelancong China ke Malaysia yang dilapor menunjukkan peningkatan, namun dalam masa sama, menyumbang kepada masalah sosial dalam negara.

Mengulas lanjut, James yang juga Ahli Parlimen Mambong berkata, kedatangan pelancong dari China meningkat setiap tahun, sekali gus menyumbang kepada pendapatan negara.

Beliau berkata, sehingga Jun lalu, 564,955 pelancong China berkunjung ke Malaysia berbanding hanya 516,160 orang pada tempoh sama tahun lalu. 
Menjawab soalan Datuk Mohamed Aziz (BN-Sri Gading) berhubung langkah yang sudah dan bakal diambil bagi mempertingkat hubungan pelancongan antara rakyat negara ini dan China, Dr James berkata, pihaknya melaksana pelbagai cara.

Katanya, ini termasuk menerusi seminar pelancongan, program pertukaran lawatan media dan menarik agensi pelancongan China menjadi wakil program Malaysia Rumah Keduaku.




Bumi Kita Hadapi MASALAH





Bumi kini hadapi masalah penduduk, suhu 

NEW YORK: Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) memberi amaran penduduk dunia akan mencecah 15 bilion orang menjelang akhir abad ini, menyebabkan tekanan berat kepada sumber planet Bumi, kecuali tindakan segera diambil untuk mengawal kadar pertumbuhan.

Perangkaan itu berkemungkinan mengejutkan ramai pakar kerana ia jauh lebih tinggi berbanding yang dianggarkan.
Terdahulu, PBB menganggarkan dunia akan memiliki 10 bilion penduduk menjelang akhir abad ini, manakala ketika ini hampir tujuh bilion orang menghuni dunia. 

Perangkaan baru itu dinyatakan dalam kajian oleh Dana Kependudukan PBB (UNFPA) yang akan disiarkan minggu ini. Laporan bertajuk ‘Kedudukan Penduduk Dunia 2011,’ dihimpun untuk menandakan bahawa di mana-mana saja di muka Bumi, bayi yang dilahirkan akan menjadikan penduduk dunia melebihi tujuh bilion. 

Sebahagian pakar memberi reaksi terkejut dengan perangkaan itu. Pengerusi Population Matters, Roger Martin, yang berkempen untuk mengawal penduduk, berkata Bumi memasuki fasa baru yang bahaya. 

“Planet kita menghadapi masalah dari semua aspek termasuki pertumbuhan penduduk dan perubahan suhu. Planet sebenarnya tidak menampung tujuh bilion penduduk,” katanya. 
Bumi mempunyai dua kali ganda penduduk sejak tahun 1960-an, disebabkan kadar kelahiran tinggi di Afrika, Asia dan Amerika Latin. 

Sebahagian lagi masih ragu-ragu dengan fakta bahawa penduduk dunia akan mencecah 15 bilion dengan kadar segera. Penulis Population Bomb, Profesor Jack Goldstone, dari Universiti George Mason, berkata beliau yakin pemimpin dunia akan mengambil tindakan tertentu untuk memastikan penduduk dunia dapat dikurangkan. 

“Cara mengurangkan bilangan kanak-kanak dalam keluarga tersebar ke seluruh dunia,” katanya sambil menambah 10 hingga 12 bilion penduduk menjelang 2100. 

Ramai pakar dasar percaya kerajaan dan badan bukan kerajaan (NGO) mempunyai cara mengehad dan mengawal penduduk dunia. Kunci utama, kata mereka ialah memastikan perancangan keluarga yang berkesan disampaikan ke seluruh negara membangun. 

“Apa yang amat kritikal ialah komitmen kerajaan. Perancangan keluarga sebenarnya tidak mahal,” kata Naib Presiden Majlis Kependudukan beribu pejabat di New York, John Bongaarts. 

Bagaimanapun, aktivis isu perancangan keluarga berdepan faktor budaya dan agama yang menjadikan usaha mendidik wanita dan mengurangkan saiz keluarga sukar