Wednesday, 3 October 2012

Borang BR1M 2.0

Assalamualaikum wbt...

Pembuka bicara yang sekian lama aku tidak nukil kan....

Minggu lepas pada hari jumaat 28.09.2012 jam 3.55 ptg. YAB Dato' Sri PM kita dah umumkan Bajet 2013. Alhamdulillah pelbagai pihak mendapat manfaat dari pengumuman bajet tersebut...tetapi masih ada segelintir pihak yang tidak berpuas hati. Apakan daya kita untuk menerima atau membantah sesuatu perkara yang tidak di ingini...

Pada pendapat aku..kita sebagai rakyat hanya mampu melihat dan menuruti segala yang pemimpin kita buat utk kita...kalau lah kita dengan sikap lama kita...makan perubahan takkan berlaku...hanya golongan-golongan yang lakukan perubahan saje akan menikmati nya.

Ok...ok...berbalik kepada isu kita plak....berkenaan dengan BR1M 2.0...kepada yang layak dan memenuhi kriteria yang disebut oleh PM boleh mula mengisi borang pada bulan November 2012 ini di laman web MOF. Suka aku nak jelas kan syarat-syarat(tambahan) untuk BR1M 2.0 ni:

1. Pendapatan KETUA isi rumah RM3,000 ke bawah( kepada yang telah menerima BR1M terdahulu tidak perlu memohon utk kali ke dua.) akan menerima RM500.
Kepada yang tidak memohon utk BR1M 1.0 boleh memohon.

2. BR1M 2.0 diperluaskan kepada individu bujang yang berumur 21 tahun ke atas yang berpendapatan RM2,000 ke bawah, akan menerima sebanyak RM 250. (Kecuali Mahasiswa/mahsiswi yang masih belajar).


Di harap manfaat ini akan dapat digunakan oleh semua rakyat MALAYSIA.

Terima kasih


Wednesday, 8 August 2012

Mr Mama

Assalamualaikum ...salam pembuka bicara...dan salam ramadhan

Aloha......lamanye aku xupdate blog ni, bukan apa...lately bz sesangat.......semenjak dua menjak ni aku dah tukar status mr mama daaaaa...hehe, jangan pandang aku sebelah mata ok.........

Kalau aku nk cerita pasal status aku ni panjang lebar la cerita nya.....xyah citer la kan, cukup korang tahu aku ni mr mama,....tp bukan full time la....hehe....



Tugas Mr Mama:

1. Pagi2 lagi bangun buat susu si kembar
2. Tukar pampers kalau dah basah
3. Mandi2 siap utk p kejer
4. Siap2 baby2 utk di hantar ke nursery...
5. Balik kejer amik baby kt nursery
6. Sampai umah suap nasik, bg minum susu...mandikan diorang
7. Kalau lambat lg nk tdo...kena main2 dlu ngan diorang
8. Bila dah nampak ngantuk...tdo kn baby2 pastu aku tertido skali...
9. Malam nye plak..main2 ngan diorang sampai la diorang ada tanda2 nk tdo...
10. Tengah malam jd hantu raya sebab kena berjaga (kadang2 je la..)


Banyak tak tugasnya? hehehe....mula2 memang aku xbiasa...tp dah lama lama terbiasa dengan sendiri...mesti korang pelik...nape siang malam aku jaga anak2 aku ek??? tadaaaaaaaaaa.........

Jawapannya bini aku bertugas luar dari negeri kelantan....so duk asing2, dia kat KLANG aku kat KELANTAN,, bunyi dah hampir sama tu....so dia akan balik skali seminggu atau 2 minggu skali...


Entah bila kami akan berjauhan...Tuhan saje yg tahu....



Wednesday, 8 February 2012

Maulidur Rasul 1433H - Selawat Ke atas Nabi


SELAWAT KE ATAS NABI 

 
صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ     صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

يَا نَبِي سَلاَمٌ عَلَيْكَ          
يَا رَسُوْل سَلاَمٌ عَلَيكَ
يَا حَبِيْبُ سَلاَمُ عَلَيْكَ
صَلَوَاتُ اللهِ عَلَيْكَ
أَشْرَقَ البَدْرُ عَلَيْنَا
فَاخْتْفَتْ مِنهُ البُدُورُ
مِثْلَ حُسْنِكَ مَا رَأَيْنَا
قَطُّ يَا وَجْهَ السُّرُورِ
أَنْتَ شـَمْسٌ أَنْتَ بَدْرٌ
أَنْتَ نُورٌ فَوْقَ نُورِ
أَنْتَ اِكْسِيْرٌ وَغَالِي
أَنْتَ مِصْبَاحُ الصُّدُورِ
يَا حَبِيْبِي يَا مُحَمَّد
يَا عَرُوسَ الخَافِقَيْنِ
يَا مُؤَيَّدُ يَا مُمَجَّد
يَا إِمَامَ القِبْلَتَيْنِ
مَنْ رَّأَى وَجْهَكَ يَسْعَد
يَا كَرِيمَ الوَالِدَينِ
حَوْضُكَ الصَّفِى الـمُبَرَّد
وِرْدُنَا يَومًا النُّشُورِ
عَالِمُ السِّرِّ وَأَخْفَى
مُسْتَجِيبُ الدَّعَوَاتِ
رَبِّ اِرْحَمْنَا جَمِيعًا
بِجَمِيعِ الصَّالِحَاتِ
وَصَلاَةُ اللهِ عَلَى أحْمَد
عَدَّ تَحْرِيرِ السُّطُورِ
أَحْمَدُ الهَادِى مُحَمَّد
صَاحِبُ الوَجْهِ الـمُنِيرِ

 صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ     صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَا نَبِي سَلاَمٌ عَلَيْكَ          
يَا رَسُوْل سَلاَمٌ عَلَيكَ
يَا حَبِيْبُ سَلاَمُ عَلَيْكَ
صَلَوَاتُ اللهِ عَلَيْكَ
أَشْرَقَ البَدْرُ عَلَيْنَا
فَاخْتْفَتْ مِنهُ البُدُورُ
مِثْلَ حُسْنِكَ مَا رَأَيْنَا
قَطُّ يَا وَجْهَ السُّرُورِ
أَنْتَ شـَمْسٌ أَنْتَ بَدْرٌ
أَنْتَ نُورٌ فَوْقَ نُورِ
أَنْتَ اِكْسِيْرٌ وَغَالِي
أَنْتَ مِصْبَاحُ الصُّدُورِ






يَا حَبِيْبِي يَا مُحَمَّد
يَا عَرُوسَ الخَافِقَيْنِ





Thursday, 19 January 2012

Tahun Baru Misi Baru

Assalamualaikum wbt...


Lately aku sangat la bz dan sangat la malas utk update blog ni...tp aku memandangkan dah lama tak update hari ni aku nak citer la skit pasal tahun baru ni....masih baru lagi ok....sbb masih dalam bulan januari ni....kalau nak di ikutkan tiap2 tahun aku ada azam tahun baru...misi baru....bukan nurse baru ok...mision baru...aku malas nak buat ayat ni , so aku bagi list je azam tahun baru dan azam yang dah setel tahun lepas...(ada ke yang dah setel?)


Azam tahun 2012

  1. Kuatkan iman..( ceh...mcm bagus je ...)
  2. Sentiasa berfikiran positif ..
  3. Besarkan anak2 kembar aku dengan penuh kasih sayang ( bapa mithali ni...)
  4. Dapatkan kerja yang lebih bagus ( kalau boleh kerja gomen )
  5. Tolong dapat tukarkan isteri ke semenanjung....( kalau dapat kt kelantan lagi best )
  6. Tukar kereta ( hahaha.....kalau xleh, beli motor baru pon jadi la...)
  7. Macam-macam lagi la....banyak beb!

Azam Tahun 2011 yang dah setel???

T   I   A   D    A                HAHAHA!

OK BAI!



Sunday, 15 January 2012

Semakan Keputusan Penerima Bantuan BR1M

Untuk mereka yang telah membuat permohonan bantuan BR1M dengan menghantar borang sebelum ini, bolehlah menyemak keputusan permohonan mereka mulai esok iaitu 15 Januari 2012. Bagaimanapun keputusan permohonan ini akan diberitahu melalui pos secara berperingkat.



Jadi kena tunggulah dapat surat dari posmen nanti. Dalam surat itu juga akan diberitahu tempat dan masa untuk ambil baucer tunai RM500 yang memang diberi kepada pemohon yang layak. Isi rumah yang berpendapatan bawah RM3000 layak memohon sebelum ini.
Selain itu, pemohon boleh menghubungi talian 1-800-222-500 /             1-300-88-3010       mulai 16 Januari dari jam 9.00 pagi sehingga jam 5.00 petang hari bekerja untuk mendapat keputusan permohonan. Untuk pengambilan baucer pula akan diberi melalui bank2 seperti BSN, Maybank dan CIMB.
Jangan lupa untuk menunaikan baucer RM500 tu terus kerana tempoh sah laku baucer tersebut adalah sehingga 15 April 2012 sahaja. Lepas tu dah tak boleh dah........


Sunday, 1 January 2012

Pertandingan FUTSAL Kumpulan Sukimi

Salam tahun baru 2012   kepada semua pembaca blog pastisyok!!!
Diharap tahun 2011 membawa seribu makna dan tahun 2012 bakal menjadi kenangan yang amat bermakna untuk kita semua...


Acara penutup 2011 telah meninggalkan detik gembira kepada warga staf kumpulan sukimi iaitu 31/12/2011 dengan acara pertandingan futsal dan juga hari keluarga ....sambutan dan kerjasama dari semua staf dan ahli keluarga amatlah luar jangkaan....seronok sangat2 bermain...otot-otot yang dah lama tidak bersukan kembali longgar dan kejang...hahaha....


Rezeki datang awal utk saya apabila memenangi beberapa acara, kumpulan saya johan bagi pertandingan futsal yang terdiri dari saya sendiri, pok loh, tg.paih, lea mei, abe, shah dan en.yusof.... walaupon letih + penat, berbaloi la dengan kemenangan tu dan kegembiraan...


Diharap akan berjumpa lagi pada hujung tahun ni....


Ini dia gambar pemenang...hehe
Ahli pasukan harimau malaya







Tuesday, 20 December 2011

Lagu Kelate Kito



Ambo dengar lagu ni raso best sangat....xtahu bakpo...