Wednesday, 30 November 2011

Wordless Wednesday #06

Semangat Harimau Malaya Menentang Indonesia


Tuesday, 29 November 2011

Amalan Bersunat



Bersunat atau khatan atau khitanan pada masa sekarang kurang dijalankan dengan mengadakan kenduri kendara secara besar-besaran seperti pada zaman dahulu. Walaubagaimanapun masih ada juga yang mengerjakannya dengan berkenduri kendara yang tidak kurang hebatnya. Apabila umur anak si ibu bapa Melayu telah masuk lebih kurang sepuluh atau dua belas tahun maka ibu bapa anak tersebut akan menetapkan hari untuk mereka mengadakan kenduri kendara menyunat anaknya itu. Lalu diberitahu atau dijemput dengan mulut atau dengan surat beberapa saudara-mara, sahabat-handai dan jiran-jiran sekampung. Sekiranya ingin mengadakan kenduri yang lebih besar maka dipanggillah ahli-ahli jemputan dengan lebih ramai lagi.



Bila sampai harinya, pada sebelah petang atau malamnya mulalah anak lelaki yang hendak disunat itu dimandikan, diandam dan dipakaikan dengan pakaian yang cantik seperti pakaian pengantin. Kemudian, anak lelaki yang ingin disunat itu dibawa duduk di atas kerusi dan ada juga yang membuat pelamin khas untuk budak itu duduk. Bahkan, ada juga yang suka mengarak budak itu seperti mengarak pengantin sebelum dia didudukkan di atas pelamin. Sesetengahnya pula jika budak yang hendak disunat itu telah khatam membaca Al-Quran maka disertakan pula adat menyunat itu dengan adat berkhatam Al-Quran, iaitu budak itu duduk bersila di atas tikar di belakang pelamin itu berhadapan dengan tetamu kehormat yang hadir dan membaca surah-surah penghabisan di dalam Al-Quran itu dengan suara yang kuat dan berlagu (jika dia telah dilatih mengaji dengan berlagu). Setelah selesai mengaji budak itu dipelawa duduk di atas pelamin dan bunga-bunga telur yang telah diperbuat khas dibahagikan kepada tetamu kehormat yang hadir seorang satu tangkai. Bagi guru yang mengajar budak itu, lazimnya si ibu bapa kepada anak yang ingin disunat itu akan menghadiahkan lengkap satu persalin pakaian. Pada akhir majlis itu budak itu disuruh mencium tangan dan bersalaman dengan tetamu-tetamu kehormat tersebut. Kemudiannya, jamuan pun diedarkan kepada sekalian yang hadir. Sesudah itu, majlis petang atau malam itu pun tamat. Pada pagi keesokan harinya, sebelum tok mudim (gelaran tukang sunat) tiba, beberapa benda untuk kegunaan tok mudim menyunat perlu disediakan seperti di bawah ini :-

•  kain putih, panjang lima hasta.
•  seekor ayam jantan.
•  sebiji buyong air.
•  sebatang pokok pisang.
•  sirih pinang selengkapnya di dalam piring atau tepak.
•  duit sebanyak RM3 atau lebih, bergantung seberapa banyak ibu bapa budak itu hendak sedekah kapada tok mudim itu.

Pada pagi itu, budak yang ingin disunat akan disuruh mandi sepuas-puasnya dan setelah itu air di dalam buyong yang telah dijampi oleh tok mudim akan dicedok dan disiram ke atas budak itu sambil budak itu berdiri di atas tangga. Kemudian budak itu disuruh duduk berkangkang di atas batang pisang, dan tok mudim itu pun dengan pantas menyunatkannya. Sehabis sahaja dicantasnya maka dengan cepat tok mudim itu mengambil ayam jantan dan diacukannya kepala ayam jantan itu kepada kemaluan budak itu. Jika tengkok ayam itu kelihatan kembang ketika diacu-acukan, menandakan kononnya budak itu garang dan akan berbini banyak.

Kain putih, ayam jantan, tepak dengan isinya, buyong dan duit sedekah itu semuanya terpulang kepada tok mudim itu untuk mengambilnya. Tok Mudim itu akan datang melihat keadaan budak yang disunatnya itu selama tiga hari berturut-turut, setelah itu selesailah kerjanya.

Namun begitu, kebanyakan masyarakat Melayu sekarang lebih gemar menghantar anak lelaki mereka bersunat di hospital atau di klinik yang diyakini jauh lebih mudah, cepat sembuh dan selamat oleh doktor yang berkemahiran.


[LAWAK] Lelaki Vs Wanita Ketika Ambil duit kat ATM


Lelaki:
1. Pandu ke bank, parking dan berjalan ke mesin ATM
2. Masukkan card
3. Tekan number PIN dan jumlah yang dikehendaki
4. Ambil duit, card dan receipt

Wanita:
1. Pandu ke bank
2. Matikan enjin kereta
3. Perhatikan makeup di muka melalui cermin pemandu
4. Semburkan minyak wangi
5. Sikat rambut dan berjalan ke mesin ATM
6. Mencari Kad ATM di dalam beg tangan
7. Masukkan kad ATM
8. Mencari nombor PIN ATm dekat celah penyepit rambut dalam beg tangan
9. Tekan nombor PIN
10. Membaca arahan ATM selama hampir 2 minit
11. Tekan "Batal"
12. Tekan sekali lagi nombor PIN
13. Tekan "Batal" sekali lagi
14. Telefon suami atau pakwe untuk bertanya nombor PIN yang betul
15. Tekan nombor PIN yang betul dan periksa baki duit yang tinggal
16. Masukkan jumlah yang dikehendaki
17. Tekan "Salah"
18. Masukkan jumlah yang agak besar
19. Tekan "Salah" sekali lagi
20. Masukkan jumlah yang lagi besar
21. Keluarkan dan amik duit dari mesin ATM
22. Masuk ke dalam kereta
23. Periksa makeup di muka sekali lagi
24. Mencari kunci kereta dalam beg tangan
25. Hidupkan enjin kereta
26. Jalankan kereta.
27. Berhenti tiba-tiba
28. Pergi balik ke mesin ATM
29. Ambil Kad yang tertinggal dan resit.
30. Masuk kembali ke kereta
31. Letakkan kad ATM di atas Dashboard
32. Buang resit atas jalan
33. Tengok dekat cermin pemandu
34. Perika makeup sekali lagi
35. Membetul-betulkan rambut
36. Masukkan gear kereta untuk reverse (undur)
37. Brake mengejut lagi
38. Masukkan gear kereta ke depan sebab tersilap tadi
39. Memandu lebih kurang 3 km
40. Baru teringat nak lepaskan hand brake.. 


Wednesday, 23 November 2011

Tuesday, 22 November 2011

MIMPI Kembar 3

Salam semua...hampir seminggu kawe x masuk entry dalam blog pastisyok ni....bukan apa, bz sesangat..
Entry kawe nok cerito ni berkaitan ngan mimpi kawe pagi tadi setelah buat susu ko baby2...hehe.. Mimpi ni tak pernah terfikir pon sebelom ni...ni adalah babak2 mimpi aku...


Doktor : Tahniah...kamu dapat triplet!
Aku      : Apa????  (terus rebah pengsan)..
Wife    : Tergamam.....
Doktor  : Kamu dapat 2 girls, 1 boy...kamu boleh pilih yang mana satu yang nak deliver dulu ( siap tanya tu, baru je scan)
Wife    : Saya nak deliver yang tengah...boy dulu...
Aku      : Terbangun dari tidur sebab kena kejut kat wife suruh mandi pegi kejer....HAHAHAHAHA!


Tapi kalau betol2 dapat triplet best jugak....hehe, mengarut kan?? baby2 twin ni pon kecik lagi....dah mimpi nak triplet plak!!!!


ok bai!





Wednesday, 16 November 2011

Tuesday, 15 November 2011

Jual Tubuh Dalam Hutan

KOTA TINGGI - Seorang lelaki warga emas dikenali sebagai ‘Pak Uban’ menjadikan sebuah pondok dalam kawasan hutan di Batu 16, Jalan Mawai, dekat sini, sebagai tempat pelacuran.

Namun, tindakan lelaki berusia 65 tahun itu terbongkar apabila dia ditahan polis dalam satu serbuan jam 6.30 petang, kelmarin.

Turut ditahan adalah tiga wanita warga asing berusia 29 hingga 36 tahun.

Dalam serbuan itu, polis merampas wang tunai RM2,421; empat cakera padat digital (DVD) lucah; lima telefon; lima bungkus kondom dan ubat pencegah kehamilan.

Timbalan Ketua Polis Kota Tinggi, Deputi Superintendan Muhammad Shamsuddin berkata, pihaknya melakukan intipan sejak dua minggu lalu selepas menerima maklumat berhubung kewujudan sindiket pelacuran itu yang beroperasi kira-kira satu kilometer ke dalam hutan dari Jalan Utama Mawai.

Menurutnya, lelaki terbabit menyediakan sebuah pondok kecil untuk perkhidmatan seks, di samping sebuah lagi pondok untuk pelanggannya berehat.

“Lelaki terbabit mengaku mengendalikan tiga wanita warga asing itu ketika ditahan, selain mengenakan bayaran RM50 untuk setiap perkhidmatan ditawarkan kepada orang ramai termasuk penduduk setempat,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Tinggi, semalam.

Muhammad berkata, pihaknya juga mendapati semua wanita terbabit mempunyai dokumen perjalanan sah dan lengkap untuk tujuan sosial.

“Ketiga-tiga wanita ini direman selama 14 hari sehingga 25 November depan dan disiasat mengikut Peraturan 39(b) Peraturan-peraturan Imigresen 1963.

“Manakala lelaki terbabit direman selama tujuh hari sehingga 20 November depan dan disiasat mengikut Seksyen 372A Kanun Keseksaan,” katanya.

Serbuan ke sarang maksiat itu diketuai Ketua Balai Polis Mawai, Sarjan Ibrahim Mamat bersama enam anggotanya.


Thursday, 10 November 2011

Aku Tension!!

Salam kesedihan untuk aku sendiri....


Lately aku rasa sgt la tension...sedih....terkilan...xtau mana nak luahkan, so sini je la aku luah...wekkk...dah luah dah pon...hehe....banyak sangat problem x setel...aku pon xtau apa nak buat dah....Ya Allah....kuatkan lah hati hambaMU ini Ya ALLAH...sesungguhnya engkau tempat aku mengadu dan berserah diri...sesungguhnya KAU maha Mengetahui apa yang aku mahukan .....

Wednesday, 9 November 2011

Tuesday, 8 November 2011

Tanah runtuh di COLOMBIA

MANIZALES, Colombia: Angka korban tanah runtuh di barat Colombia, di sini, hari ini meningkat kepada 35. 

Sementara itu, anggota penyelamat masih bergelut mencari mangsa yang masih hilang di pergunungan yang dilanda hujan lebat itu.

Sabtu lalu, tanah runtuh berlaku di bandar Manizales kira-kira 287 kilometer barat Bogota, menghanyutkan kawasan kejiranan Cervantes dan memusnahkan 14 kediaman.
Pengarah Palang Merah di bandar itu, Juan Manuel Osorio, berkata angka korban meningkat dari 29 hingga 35 dan kemungkinan akan bertambah dari semasa ke semasa. 




Selesai sudah tanggunjawab AKIKAH

Salam semua pembaca blog pastisyok! 


Amacam raya qurban tahun ni? ada best tak? tentu korang ada agenda masing2 kan tahun ni...


Macam kawe ni, raya pertama lepas 6/11/2011 ...selesai satu tanggungjawab buat akikah untuk anak2 kembar kawe...semoga ibadah akikah tu diterima oleh Allah swt.. tp sayang sedikit gambar2 menyembelih, melapah daging2 xdan nak ambik ler...maklum la duk kalut ngan lembu yang susah nak direbahkan...hehe...maybe ramai sangat duk tengok dia kot...apa2 pon best la...tahun ni kawe korban umah mertua di bachok....terima kasih kepada yang sudi datang menjamu selera tu... 


Thursday, 3 November 2011

Panduan Mengenai AQIQAH & QURBAN

Salam semua blogger/pembaca pastisyok!


Sempena bulan haji/qurban ni, ramai orang yang akan melakukan ibadah qurban dan akikah jugak...
Tahun ni kawe ada buat akikah untuk anak2 kembar kawe...so di sini kawe ada copy paste info dari internet mengenai panduan ibadah AQIQAH ni... selamat membaca..



Pengertian Aqiqah:
Erti aqiqah dari segi bahasa Arab ialah rambut yang tumbuh di atas kepala bayi yang dibawa bersama kelahirannya.
Manakala pengertian atau taa'rif dari segi istilah atau hukum syarak ialah " Penyembelihan haiwan yang tertentu untuk manfaat anak, disamping bercukur rambut dan memberi nama anak tersebut".
Hukum Aqiqah: Mengikut pendapat Imam Syafie ibadat aqiqah ini adalah Sunat Muakkad.
Setiap ibadat terutamanya ibadat khas seperti ini perlulah dirujuk kepada al.Quran atau al.Hadis sebagai dalil Naqlinya yang membuktikan bahawa Allah memerintahkan umat manusia mengerjakan ibadat tersebut dan bukan ciptaan manusia. Di bawah ini diperturunkan maksud dalil-dalil tersebut.

(1) Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud;

"Berserta anak itu ada aqiqah, maka alirkanlah darah untuknya, dan singkirkanlah sesuatu yang membahayakan daripadanya."
(Riwayat Tirmizi)

(2) Sabda Rasulullah.s.a.w. yang bermaksud;
"Seorang anak terikat dengan aqiqahnya yang disembelih pada hari ke tujuh, dan dicukur serta diberi nama."
(Riwayat Ahmad dan Tirmizi)

Imam Malik menyatakan bahawa, hukum aqiqah ini adalah perintah yang tidak dapat dipertikaikan lagi. Imam Ibnu Qayyim pula menthabitkan aqiqah dengan nilai korban seekor kambing yang dikurniakan oleh Allah swt sebagai ganti diri untuk Nabi Ismail a.s.. Maka dengan itu, difahamkan bahawa penyembelihan aqiqah untuk anak yang dilahirkan berguna untuk melindungi bayi daripada gangguan syaitan.
JENIS HAIWAN YANG SAH DIJADIKAN QURBAN DAN AQIQAH.
Haiwan yang digunakan untuk perlaksanaan ibadat aqiqah perlu memenuhi syarat-syarat yang serupa dengan haiwan-haiwan untuk ibadat qurban.



Jenis haiwan dan syarat-syaratnya;
(1). Kambing dan biri-biri -(berusia melebihi dua tahun atau telah bersalin gigi)
(2) Kibas - ( berusia satu tahun atau telah bersalin gigi )

(3). Lembu dan Kerbau-( berusia melebihi 2 tahun dan masuk tahun yang ke 3 )

(4). Unta - ( berusia melebihi 5 tahun dan masuk tahun yang ke 6 )

Haiwan-haiwan ini hendaklah terdiri daripada haiwan ternak(Bahimatul An'aam)-yang mempunyai empat kaki-
dalam keadaan tidak cacat, tidak buta, tidak bunting dan tidak terlalu kurus. 
Menurut Imam Malik, Asy-Syafi'e, Ahmad dan jumhur ulama' , bahawa aqiqah adalah sah dengan penyembelihan haiwan empat kaki (Bahimatul An-`aam) seperti unta, lembu, kerbau, kambing dan biri-biri dan kibas (sama seperti ibadat qurban). Pelaksanaan penyembelihan haiwan tersebut di dalam ibadat aqiqah juga mempunyai syarat-syarat tertentu seperti yang disebutkan di atas tadi.

Manakala haiwan seperti rusa, kijang dan kancil tidak termasuk dalam perkiraan sebagai Bahimatul An'aam ( bukan jenis ternakan ). Maka tiga jenis haiwan tersebut tidak sah dijadikan sebagai haiwan aqiqah dan juga qurban..

Paling utama(Afdhal) aqiqah bagi seorang anak lelaki ialah 2 ekor kambing dan untuk anak perempuan seekor kambing, Ini adalah berdasarkan al.Hadis yang diriwayatkan Aisyah yang bermaksud seperti berikut:
"Rasullulah s.a.w. memerintahkan kepada kami supaya menyembelih aqiqah untuk anak lelaki dengan dua ekor kambing dan untuk perempuan seekor."
Kanak-kanak lelaki ataupun kanak-kanak perempuan sunat diaqiqahkan. Di bawah ini adalah dalil naqli yang berkenaan.
(1) Sabda Rasulullah..s.a.w. yang bemaksud;
" Anak lelaki diaqiqahkan dengan dua ekor kambing dan anak perempuan diaqiqahkan dengan seekor kambing." ( Riwayat Ahmad dan Tirmizi).

(2) Rasulullah bersabda; " Rasulullah s.a.w telah memerintahkan kepada kami untuk mengaqiqahkan anak lelaki dengan dua ekor kambing dan anak perempuan dengan satu ekor kambing." (Riwayat Ibnu Abi Syaiban).
Pembahagian daging aqiqah adalah seperti berikut:
(1) 1/3 bahagian hendaklah diberikan kepada fakir dan miskin.
(2) 1/3 bahagian hendaklah diberikan kepada kaum kerabat, sahabat handai dan lain-lain.
(3) 1/3 bahagian adalah untuk diri sendiri.
Ini bermakna seekor kambing yang dijadikan aqiqah itu dibahagikan kepada tiga bahagian seperti di atas. Daging aqiqah sunat dimasak dahulu dengan masakan yang agak manis rasanya sebelum disedekahkan. ( Bagi mereka yang kurang berkemampuan dibolehkan aqiqah dengan seekor kambing atau satu bahagian daripada tujuh bahagian untuk anak lelaki tetapi afdalnya dua ekor )
(Tulang-tulang haiwan aqiqah jangan dipatah-patahkan melainkan dipotong atau diceraikan pada sendi-sendinya sahaja apabila disedekahkan).
PERINGATAN:
Haiwan yang hendak dijadikan aqiqah atau qurban hendaklah diteliti semasa membelinya supaya haiwan tersebut menepati syarat-syaratnya termasuk cara pemeliharaannya secara berakhlak. Ketika membuat pembelian hendaklah mematuhi syarat jualbeli supaya pembelian yang dilakukan itu sah termasuk mereka yang membeli sebahagian daripada tujuh bahagian atau lebih, Penganjur qurban atau aqiqah hendaklah menyediakan borang khas untuk memudahkan para peserta aqiqah atau qurban, di mana di dalam borang tersebut dimasukkan lafaz akad jualbeli, niat aqiqah atau qurban atau wakil atau seumpamanya supaya ibadat yang dilakukan itu mengikut syariat Islam dalam semua langkah sejak dari awal sehingga ke akhirnya.
Dirumuskan: 
Pada hari ketujuh setelah dilahirkan anak tersebut sunat dicukur rambutnya, diberi nama, Tahniq ( belah mulut) dan aqiqah ( jika mampu ).

IBADAT QURBAN:
Pengertian ibadat Qurban;
Qurban ialah penyembelihan haiwan yang tertentu pada tanggal 10, 11, 12 dan 13 Zulhijjah bertujuan mendekatkan diri kepada Allah.
Tarikh mula-mula disyariatkannya ialah pada tahun ke 2 hijrah dan pada tahun tersebut juga diperintahkan mendirikan solat Aidil Adha dan mengeluarkan zakat.
Dalil naqli ( ayat al.Quran dan al.Hadis ) mengenai ibadat Qurban;
(1) Dari surah Al.Kauthar ayat ( 2 ) yang bermaksud;
" Sebab itu sembahyanglah engkau kerana Tuhanmu dan sembelihlah (qurbanmu)".
Sembahyanglah dimaksudkan solat sunat Aidil Adha - Sembelihlah bermaksud sembelihan qurban.
(2) Dari Abu Zubair dari Jabir bin Abdullah.r.a katanya: " Kami pernah menyembelih qurban bersama Rasulullah.s.a.w. pada tahun Perjanjian Hudaibiyah, untuk qurban seekor unta atau qurban seekor sapi, kami bersekutu tujuh orang".
(3) Dari Ali .r.a. katanya; Aku disuruh Rasulullah.s.a.w. mengurus penyembelihan haiwan qurban, menyedekahkan daging dan kulitnya, dan mengurus segala sesuatu yang berhubung dengan kesempurnaan qurban . Tetapi dilarang beliau mengambilkan upah untuk tukang sembelih dari haiwan qurban itu. Kata Ali, untuk upahnya kami ambilkan dari wang kami sendiri.
Perbezaan di antara ibadat aqiqah dan ibadat qurban:

Hukum ibadat aqiqah dan qurban adalah sunat muakkad, iaitu ibadat yang sangat dituntut untuk dilaksanakan dan besar pahalanya. Namun ia akan menjadi wajib sekiranya dinazarkan.
Perhatikan Perbezaannya:
Ibadat Qurban sangat dituntut kepada orang yang menunaikan haji dan juga orang yang tidak menunaikan haji. Manakala ibadat Aqiqah pula adalah sangat dituntut kepada orang yang wajib memberi nafkah daripada hartanya kepada seseorang kanak-kanak. Tuntutan ini adalah bermula sebaik sahaja kanak-kanak itu selamat dilahirkan sehinggalah ia mencapai umur baligh. Apabila kanak-kanak tersebut telah mencapai umur baligh sedang ia tidak pernah dilaksanakan Aqiqah untuknya maka tuntutan sunat itu adalah ke atas dirinya sendiri.

Memang terdapat sedikit perbezaan antara dua jenis ibadah ini. Perbezaan yang begitu ketara antara dua ibadah ini ialah dari segi masa pelaksanaannya. Ibadah Qurban hanya boleh atau sah dilakukan pada hari Raya Haji iaitu pada tanggal 10 Zulhijjah dan pada hari-hari Tasyrik iaitu tanggal 11, 12 dan 13 Zulhijjah tiap-tiap tahun. Manakala ibadah Aqiqah pula sah dilakukan pada bila-bila masa sepanjang tahun. Ibadah Qurban dihubungkaitkan dengan ibadah haji manakala ibadah Aqiqah pula dihubungkaitkan dengan kelahiran anak.
Haiwan yang boleh disembelih untuk ibadat qurban dan syarat-syarat haiwan tersebut, juga cara pengagihan dagingnya. Sila rujuk keterangan di atas kerana amalannya sama sahaja seperti ibadat aqiqah .
Sekiranya terdapat kelemahan dan kekurangan di dalam penjelasan di atas. Kelemahan itu adalah kelemahan saya sendiri dan saya memohon maaf.
Sekian. Wallahu aklam . Wassalam.








Tuesday, 1 November 2011

Antara tanda-tanda Kiamat : Mecca Royal Clock Hotel Tower



MAKKAH AL-Mukarramah merupakan tempat lahir junjungan Nabi Muhmmad SAW, sekali gus di mana terletaknya Kaabah atau Baitullah kiblat pertama umat Islam sejagat. Kaabah pada awalnya dibina oleh Nabi Adam, kemudian disempurnakan bangunannya oleh Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail AS. Kaabah dikelilingi oleh Masjidil Haram yang lokasinya berada di tengah-tengahnya.

Masa terus berganti dan kini kota Makkah telah berubah wajah dengan begitu ketara dan pesat membangun. Islam menuntut kemajuan dan tamadun, tetapi bukanlah bererti menjejaskan warisan dan peninggalan sejarah, apa lagi warisan yang ditinggalkan oleh Nabi Muhammada SAW.

Kita teringat akan sabda Nabi Muhammad yang bermaksud: “Belum akan datang kiamat sehingga manusia berlumba-lumba dengan bangunan-bangunan yang megah.” (Riwayat Bukhari).

Menurut beberapa sumber, bangunan yang dibangunkan di halaman Masjidil Haram dikenali dengan sebutan “Mecca Royal Clock Hotel Tower” yang ketinggiannya lebih dari 601 meter. Ketinggiannya hanya selisih 200 meter dari bangunan tertinggi dunia ketika ini, iaitu Al-Burj Khalifa Dubai. Ianya merupakan bangunan tertinggi di dunia iaitu 828 meter yang telah dirasmikan pada Januari 2010 lalu. Bangunan ini memecahkan rekod bangunan tertinggi sebelumnya iaitu CN Tower dengan ketinggian 553 meter.

Jika halaman sudah rata dan dibangunkan bangunan-bangunan pencakar langit, ertinya lembah suci yang terkawal sejak zaman Nabi Ibrahim AS itu tidak ada lagi dan telah berubah menjadi taman kota dengan gedung-gedung pencakar langit.

Siapakah penghuni apartmen mewah itu nanti? Apakah dijadikan lahan bisnes atau kepentingan politik dunia? Pada hal itu tanah haram, menakutkan. Adakah manusia mulai berani merusak tanah haram? Ataukah pemimpin-pemimpin negara Islam juga ikut serta dalam maraknya perlumbaan pembangunan gedung-gedung pencakar langit dengan negara-negara kaya lainnya di dunia?

Berlumba-lumba membangun gedung pencakar langit, itulah salah satu tanda-tanda kiamat yang diperingatkan oleh Rasulullah SAW dalam hadis tersebut di atas. Baginda mengingatkan kepada para sahabat bahawa nanti sebelum kiamat berlaku, manusia akan berlumba-lumba membangun bangunan bertingkat-tingkat. Mungkin masa itu para sahabat kebingungan kerana pada waktu itu Arab Saudi merupakan gurun tandus dan memang belum ada kota gemerlapan seperti sekarang ini.

Sekarang ini bangunan-bangunan mewah itu telah mendesak pekarangan Masjidil Haram, dan bukit-bukit sekitar lembah terjejas di mana Nabi Ibrahim AS dan anaknya mendirikan tonggak-tonggak Baitullah dan digantikan dengan bangunan-bangunan komersial serakah.

Bangunan-bangunan mewah itu seolah-olah ingin menjejaskan pula Masjidil Haram dan sekitarnya. Siapa yang memungkiri keindahan dan kemegahan bangunannya, kita sendiri berasa kagum, seperti apa yang digambarkan oleh Rasulullah berabad-abad lalu, di mana penggembala unta itu sekarang ini sudah pintar dan mereka berlumba-lumba membangun bangunan-bangunan megah pencakar langit.

Tidakkah mereka mendengar firman ALLAH bahawa tanah haram adalah untuk semua manusia di bumi, bukan untuk bisnes. Firman-Nya yang bermaksud: “Sesungguhnya orang-orang yang kafir dan menghalangi manusia di jalan ALLAH dan Masjidil Haram yang telah Kami jadikan untuk semua manusia, baik yang bermukim di situ mahupun di padang pasir dan siapa yang bermaksud di dalamnya melakukan kejahatan secara zalim, nescaya akan Kami rasakan kepadanya sebahagian seksa yang pedih.” (Al-Hajj : 25).



Aku Punya Ego

Salam semua warga blogger.........


Entry kali ni agak emosional skit yer...huhu..
(Bukan cerita sebenar)


Tatkala menikmati gelora dan bahtera rumahtangga....aku sering mengeluh, hampir putus asa..hampir putus nyawa dan khudrat...pedih, sayu..pilu...dan mcm2 lagi...namun gelora yang melanda bahtera rumahtangga itu akan berlalu dan mungkin akan kembali...adakah aku mampu harungi nya lagi? atau akan tenggelam dalam bahtera itu? Namun aku punya 2 pilihan sahaja...tempuhi atau berserah pada gelora itu...aku punya masalah, namun setiap gelora yang datang akan berhubungkait dengan masalah yang aku alami...aduusss...pedih dan perit yang aku rasakan...sampai kapan harus aku lalui saat ini? Ya ALLAH ....kuatkanlah hati ku ini Ya ALLAH....sesungguhnya hambaMU ini mampu bertahan sahaja....aku tidak sanggup lagi Ya ALLAH...amankanlah rumahtangga kami ini Ya ALLAH....kuatkan iman di dadaku ....